Tänään sitten korkattiin paimennuskausi Kelmi-Nallikallion kenneleirillä. Eka treeni oli Kaisan johdolla vähän pienemmässä tarhassa. Kami oli todella hienosti kuulolla ja teki töitä keskittyneesti ja rauhallisesti. Treenattiin oikeaa ja vasenta kiertoa, välillä Kami sai pätkän kuljettaa lampaita. Mä olin ihan hurmiossa, kun ei tarvinnut ollenkaan kohottaa ääntä vaan koira toimi kuin ajatus.

Toinen treeni palauttikin sitten taas maanpinnalle... Liekö syynä sateessa odottelu ja väsymys, liian iso laidun ja liukkaat lampaat vai/ja ohjaajan tiedottomuus mitä tehdä, mutta tuntui ihan toivottomalta. Vaikka Kami taisi kyllä tänkin homman hoitaa ihan ok, mutta kun mä en tiennyt mitä mun pitää tehdä niin jäi vähän ankea fiilis. Kyseessä oli siis vierailevan kouluttajan treeni ja kun Kamilla ei käskyt oikea, vasen ja taa, ole vielä satavarmoja niin niitä ei sitten saanut käyttää. Eli olisi vaan pitänyt odottaa, että koira menee esim. tasapainopisteeseen ja sitten hokea taa. Mutta kun Kamilla olen jo käskytystä lampaiden kanssa käyttänyt niin tuntui tosi kummalta palata siihen, että koira saa tehdä mitä tykkää... No lauma sitten hajosi vähän väliä, kun Kami tuli liian lähelle tai jotain ja sitten taas Kami vauhdilla kokosi lauman ja taas häsättiin lauma hajalle ja en mä tiedä mitä siinä edes yritettiin... Vaikea kun ei itsekkään lajia tunne, eikä oikein osaa sanoa, mitä me osataan ja haluttais treenata ja toisaalta kun ei osaa niitä lampaita lukea, että mitä ne millonkin meinaa... No kai se siitä.

Noin muuten oli kiva päivä vaikka vettä ropisikin. Ekalla puolikkaalla päivästä ei sade oikeeastaan vielä haitannut, mutta iltapäivän lopulla se alko jo vähän kyrsimään ja viluttamaan... No seura ainakin oli loistavaa, joten mikäs siinä! Huomenna jatketaan.