Pitkästä aikaa hakutreeneissä ja nyt otettiin aika harppaus eteenpäin Kamin treenin kanssa.

Ensiksi otettiin Kaisan kanssa ihan vaan pelkkä näyttö ja sen jälkeen Kaisa hilpasi vielä vähän pidemmälle ja lähetin Kamin keskilinjalta hakemaan rullaa. Kaisa ojensi rullan koiralle suht näyttävästi ja Kami toi sen vauhdilla mulle. Tiputti tosin ensiksi mun jalkoihin, mutta nosti käteen ja pääsi näytölle.

Sitten otettiin kaksi maalimiestä haamuina. Kami sai katsoa kun maalimiehet lähtivät lelujen ja rullien kanssa eripuolille linjaa, toinen noin 25-30 metriin, toinen noin 40 metriin. Sitten pieni visiitti pois alueelta ja lähetys. Itseäni vähän tässä kohtaa epäilytti, kun Kamille ei ole koskaan vielä hakua ja rullaa yhdistetty, että noinkohan hokaa... Olisko koira sitten aistinut mun epävarmuuden vai oliko vaan niin hyvät pissatuoksut maalimiehen vieressä, että koira juoksi maalimiehen lähelle ja jäi nuuhkimaan pissoja... Tuli takaisin leuat lonksuen eli jotain sulotuoksuja siellä oli ja lähetin uudestaan. Nyt oli vähän epävarmuutta menossa ja maalimies sitten kutsuikin vähän koiraa, jolloin haki rullan ja toi mulle. Mutta sitten tuli se eka moka eli uusi maalimies ei ymmärtänytkään ohjeistuksesta huolimatta aktivoitua mun näytä-huudosta, joten Kamikaan ei saanut mitään ärsykettä juosta maalimiehelle. Lopulta maali tajusi ruveta hillumaan ja koira pääsi palkalle, tosin mä jouduin vähän usuttamaan sitä matkaan.

Toinen maalimies oli sen verran kaukana, että itse en nähnyt mitä siellä tapahtui, mutta Kami oli kuulemma pari kertaa ottanut rullan suuhun ja toljottanut, että eikö parempaa palkkaa olisi? Lopulta lähti rullan kanssa liikkeelle, muttei kohti keskilinjaa vaan aluetta eteenpäin... Mä bongasin sitten Kamin seisomasta kalliolla rulla suussa ja se toi sen hyvin mulle. Kohtuu pitkän matkan se kyllä oli kulkenut rullan kanssa. Ja tämän suorituksen palkkauksen pilasi se, että olimme liian kaukana maalimiehestä kun sain rullan ja huusin näytä, joten maalimiehen kehut ja hillumiset ei kuulunut meille asti, eikä Kami taas hokannut lähteä maalille... No vähän kun kuljettiin vastaan niin alkoi kuulua äänet ja Kami pääsi leikkimään.

Kahden epäonnistuneen näytön jälkeen piti ottaa vielä yksi lyhyeltä matkalta, mutta taas kävi niin, ettei maalimies aktivoitunut heti mun käskystä eikä koira siis päässyt suoraan palkalle ja näytä-sana on tällä hetkellä menettänyt merkityksensä...

Loppuun otettiin vielä yksi pelkkä näyttö ja huomasi, että aiemmat sähellykset oli jättänyt koiraan epävarmuuden, kun nytkään ei lähtenyt heti kiskomaan näytölle vaikka maalimies riehui lelun kanssa. Hö. Tässä vaiheessa näköjään se maalimiehien toiminta on aika ratkaisevaa.

Sinänsä treenikerta lisäsi mun intoa, kun huomasi, että kyllähän se Kami osaa sittenkin tuoda sen rullan ja jopa vauhdilla. Harmi vaan, ettei kaveri saanut kunnon palkkaa hyvistä töistään. Ei se montaa kertaa rullaa tommosella innolla tuo, jos palkkaus aina kusee... Ensi kerralla täytyy varmistaa, että tutut maalimiehet, jotka varmasti tietävät hommansa, ovat näyttöpalkoilla ja että äänet kantautuvat keskilinjalle. Eiköhän se siitä sitten taas.